Szeretettel várunk!
bibliakör network.hu. és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
BIBLIA ÜZENETE vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel várunk!
bibliakör network.hu. és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
BIBLIA ÜZENETE vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel várunk!
bibliakör network.hu. és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
BIBLIA ÜZENETE vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel várunk!
bibliakör network.hu. és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
BIBLIA ÜZENETE vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Az igazság általi megszentelődésünk
János 17,14; 17; 19.
1. Miért helyez Jézus ilyen erőteljes hangsúlyt arra, hogy a mindenkori tanítványai megszentelt életű emberek legyenek, különösen a végidőben?
Mert Jézus egy küldetést bíz a tanítványaira, és „a megszentelt élet mesterkéletlen, öntudatlan befolyása a legmeggyőzőbb bizonyíték a kereszténység mellett.” (AT 418,2.) Mt. 5,16.
A végidő befejező munkájában csak azokat tudja Isten felhasználni, „akiknek nagy világosságuk van, és az által megszentelődtek, és most ragyogtatják világosságukat, hogy mások is lássák az ő jócselekedeteiket, és dicsőítsék az Istent.” (5T 278,2.)
„A világnak adandó kegyelmi fény utolsó sugara, s a könyörület utolsó üzenete legyen kinyilatkoztatása Isten jellemének, ami; a szeretet. Nyilvánítsák ki Isten gyermekei az Ő dicsőségét. Életükben és jellemükben mutassák meg, hogy mit tett érettük az Isten nagy kegyelme.” (K.P. 310,4.)
„Krisztus dicsőségének megnyilatkozása a belső, a lelki ember szépsége által a Mennyet annyira közel hozza, hogy felismerhető mindenki, akiben Krisztus lakik. A bennünk lakozó Krisztus dicsősége embereket ejt foglyul.” (K.P. 315,2.)
2. Mindenekelőtt arra a kérdésre kell választ keresnünk, hogy mit jelent szentnek lenni, illetve kire mondható el az, hogy szent?
E kérdésre röviden azt szoktuk válaszolni; - mivel ez a fogalom az „elvágni, elkülöníteni” igékből származik, ezért az elkülönülés gondolatát sugallja
Vagyis aki szent, az igyekszik elvágni az életének bűnös kapcsolatait, igyekszik elkülönülni minden olyan dologtól, ami az Istennel való kapcsolatát és együtt élését akadályozza.
Aki aláveti magát Isten Igéjének, vagyis Isten szavának megtisztító befolyásának, az érzékelni fogja, hogy ez egy isteni hatást fog gyakorolni a gondolkodására és a lelki életére, a megszentelődés folyamataként végzi el benne ezt a munkát.
„Ti már tiszták vagytok ama beszéd által, a melyet szóltam néktek.” Jn. 15,3.
„Krisztus is szerette az egyházat, és Önmagát adta azért; Hogy azt megszentelje, megtisztítván a víznek fürdőjével az ige által.” Eféz. 5,25-26.
Ellen White viszont a másik oldaláról közelíti a szent élet lényegét.
„A megszentelődés folyamatos növekedés a kegyelemben.” (1Test. 340)
„A megszentelődés Istennel való rendszeres, bensőséges érintkezést jelent.” (SDA BC 7. 908)
„Az igazi megszentelődés összhang Istennel, jellembeli egység Vele.” (6Test. 350)
„A megszentelődés annyit jelent, hogy a Szentlélek Krisztus természetét oltja bele az emberi lényünkbe.” (KP 267)
A megszentelt élet az akarat, a szív és a szándék szentségét, vagyis az Isten melletti elkülönítését jelenti.
A Krisztusban megváltott embereket a Biblia ezért nevezi az Isten szentjeinek, mert ők Isten megítélése szerint már nem e világhoz tartoznak.
Mivel a megszentelődés nem egy pillanat műve, és nem is egy rövidtávú folyamat, hanem az egész élet munkája, amiben csak lépésről-lépésre lehet előre jutni, ezért nem tekinthető a teljesen megtisztult állapotnak. II. Kor. 4,16/b.
Ádám fiaiként mi sohasem lehetnénk tökéletesen szentek, ha a második Ádámban nem kapjuk meg ajándékba Istentől ezt a tökéletes szentséget, Jézus bűntelen életének szentségét és igazságát.
Ez a szentség csak úgy érhető el, hogy nem a saját állapotunkban vagyunk szentek, hanem Krisztus igazságába öltözötten.
Míg egyik oldalon, ha valaki „azt állítja, hogy az Úr őt már megszentelte és elkülönítette, akkor ennek az áldásnak a bizonyítékait az alázat, türelem, hosszútűrés, megbízhatóság és szeretet gyümölcseiben lehet majd látni.” (A Szentlélek eljő reátok 121)
Ugyanakkor az is igaz, hogy „Amíg Sátán uralkodik, addig énünket mindig meg kell fékeznünk és a kísértéseket le kell győznünk. Nincs megállás, nem juthatunk el életünkben egy olyan pontra, amikor azt mondhatnánk: ‘Mi már teljesen elértük!” (Tanácsok a gyülekezetnek 56)
Maga Pál is ezt gondolta önmagáról, és írta le a filippiekhez küldött levelében. Fil. 12-14.
Az Ige, mint igazság viszont nemcsak az írott Igére vonatkozó kijelentés, hanem a testté lett Igére is, vagyis Jézus Krisztusra is rámutat, mint megszentelő igazságra.
Pál apostol egyértelművé teszi ezt, amikor kijelenti: „Maga pedig a békesség Istene szenteljen meg titeket mindenestől”. I. Thess. 5,23. v.ö: Ésa. 9,6.
Másrészt viszont „akik magukra öltötték Krisztus életszentségének öltönyét, azok úgy állhatnak majd előtte, mint ‘választottak, hívek és igazak’.” (Pr.Kir. 365,1.)
Mert csak Krisztus igazságába öltözve lehetünk az Istennek szentjei.
A megszentelődés nem egy pillanat műve, hanem az egész élet munkája, amiben csak lépésről-lépésre lehet előre jutni.
Péter apostol azokat a lépcsőfokokat is megnevezi, amelyeken át a bibliai megszentelődés elérhető. II. Pét. 1,5-10.
Amíg Sátán uralkodik, addig nincs megállás, nem juthatunk el életünkben egy olyan pontra, amikor azt mondhatnánk, mi már teljesen elértük.
Maga Pál is ezt mondta magáról a filipiekhez írott levelében. Fil. 3,12-15.
Pál apostol írása szer4int a szentség olyan, mint egy ruha, amit nekünk kell felvenni magunkra.
„…felöltözzétek amaz új embert, mely Isten szerint teremtetett igazságban és valóságos szentségben.” Eféz. 4,24.
Más helyen viszont az Ige többes számban beszél arról a ruhájáról, amit nekünk fel kell öltenünk magunkra.
Ésaiás próféta könyvében olvashatjuk azt, hogy „öltözzél fel ékességed ruháiba”. Ésa. 52,1.
A bennünk és rajtunk megnyilatkozó lelki ékesség ruhának ugyanis van egy alsó és egy felső része.
A felső ruha nem más, mint a Krisztustól kapott menyegzői öltözet, az Ő szeplőtelen élete, amit kész nekünk adni, hogy méltóan állhassunk meg a megvizsgálás pillanatában. Mt. 22,11.
Ezért a ruháért nem kell tennünk semmit, csak elfogadni és viselni.
Viszont „Krisztus igazsága nem olyan köpeny, hogy alatta be nem vallott, és titkon ápolt bűnöket takargathatunk.” (JÉ 466,5.)
Ugyanakkor a megváltottaknak van egy olyan ruhájuk is, amit állandóan meg kell mosni és kifehéríteni a Bárány vérében. Jel. 7,14.
Ez a ruha nem lehet Krisztus igazságának fehér ruhája, hiszen azt nem kell megmosni és kifehéríteni.
Krisztus igazságának fehér ruháját mi csak elveszíthetjük, de nem szennyezhetjük be.
Ez a mosásra szoruló ruha nem más, mint a bűnnel fertőzött és megromlott természetünk, amihez mindenhol bűn tapad, és állandóan tisztításra szorul.
Ennek a naponként mosásra és megtisztításra szoruló ruhánk szennyes volta vagy éppen a tisztasága mutatja be a megszentelődésünk mértékét.
Péter apostol szerint az Isten megváltó kegyelme már a bűn rontásának az alapjait is szeretné helyre állítani bennünk.
A Bárány vérének gyógyító ereje és hatása mindenek előtt „az atyáinktól örökölt hiábavaló életünkből” szeretne megszabadítani. I. Pét. 1,18-19.
A kegyelemnek ez a gyógyítása az atyáinktól eredően örökölt állapotunkra utal, vagyis a születésünkkel együtt hozott bűnösségünkre vonatkozik.
„Ímé én vétekben fogantattam, és bűnben melengetett engem az anyám.” Zsolt. 51,7.
Az üdvözítő kegyelemnek ez a kihatása egyetemesen érvényes minden emberre.
Ezért mondja Pál, hogy Isten „Krisztusban megbékéltette magával a világot, nem tulajdonítván nekik az ő bűneiket”. II. Kor. 5,19.
Isten ugyan bűnnek tekinti az öröklött állapotunkat is, de senkit sem juttat kárhozatra csupán azért, mert Ádám családjába született bele.
Krisztus vére tehát nemcsak megvált bennünket az elkövetett bűneink következményeitől, hanem meg is akarja tisztítani a belső emberünket a bűn fertőzöttségétől.
Ezért az isteni tisztító kegyelemért imádkozott Dávid is, aki érezte, hogy a teljes lelki békéhez és boldogsághoz nem elég a megigazulás.
„Egészen moss ki engemet az én álnokságomból, és az én vétkeimből tisztíts ki engem... Tisztíts meg engem izsóppal és tiszta leszek, moss meg engem és fehérebb leszek a hónál.” Zsolt. 51,4. 9.
Pál szerint az ékesség ruháit csak úgy tudjuk felvenni magunkra, ha állandó és élő közösséget tartunk Jézussal, ha felöltjük Őt, magunkra és magunkba.
Jézus is ezért mondta azt: „Maradjatok énbennem… mert nálam nélkül semmit sem cselekedhettek”. Jn. 15,4-5.
Az egyik esetben a Krisztussal való kapcsolatunk eredményeként egyszerűen csak azt kell tennünk, hogy „öltözzétek fel az Úr Jézus Krisztust”. Róm. 13,14.
Ez az Ő igazságának felöltözését jelenti, ami egy jogi rendezést biztosít számunkra Isten előtt. Jel. 19,8.
A másik esetben viszont már belül cserélődünk ki és változunk el: „Élek többé nem én, hanem él bennem a Krisztus”.
Ez viszont már a megszentelődésünket jelenti, a saját természetünk megváltozását, az elveszített isteni képmás visszanyerését.
Ennek oka az, hogy nagyon sok esetben már egy előre kialakított és megformált véleménnyel közelítenek a tökéletességgel foglalkozó igehelyekhez.
Vagyis nem arra kíváncsiak, hogy mit mond a Biblia, sokkal inkább a saját gondolatukat szeretnék elmondatni a Bibliával, csak annak alátámasztásához keresnek benne igazolást.
Ezért fordul elő olyan sokszor, hogy ugyanaz a szövegrész teljesen ellentétes tanítások hivatkozási alapjául szolgál.
Mindig arra kell törekednünk, hogy azt a jelentést találjuk meg az Igében, amit az írók szándékoztak adni az adott szövegkörnyezettel összefüggésben.
A Biblia egyik esetben úgy mutatja be a tökéletesség szó jelentését, mint azt az életcélt, amelynek elérésére minden kereszténynek törekednie kell: „Legyetek azért ti tökéletesek, miként a ti mennyei Atyátok tökéletes”. Mt. 5,48.
A tökéletesség szó a teljesség gondolatát is kifejezi, vagyis azt, hogy valaminek a fejlődése a csúcsra ért, eljutott egy adott célba, vagyis beteljesült, beérett.
Mert most csak „rész szerint van meg bennünk” minden, de amikor „eljön a teljesség”, vagyis a tökéletesség, akkor minden megváltozik. I. Kor. 13,9-10.
Az esetek többségében azonban a tökéletesség szó egy viszonylagos állapotra utal, a „szentek tökéletesbítésének” valamilyen állapotára. Eféz. 4,12.
„Miként Isten tökéletes a saját viszonylataiban, az embernek is tökéletesnek kell lennie a saját viszonylataiban.” (4. Test. 591. - P.P. 535,2.)
„Krisztus jellemének isteni szépségét még a legnemesebb és a legszelídebb emberek is csak halványan tükrözik vissza.” (GHB. 52,4.)
A Biblia szerinti tökéletességet tehát nem tekinthetjük egy mozdulatlan állapotnak, ahol már meg lehet állni, és nem kell tovább fejlődni.
A Biblia nem a bűntelen ember megjelölésével kapcsolatban használja a tökéletesség fogalmát.
Akiket Isten Igéje tökéleteseknek nevez, azok távolról sem mentesek az emberi gyengeségektől, hibáktól és bűnöktől.
„Noé igaz, tökéletes férfiú volt a vele egykorúak között. Istennel járt Noé.” I. Móz. 6,9.
Dávid szíve is „tökéletes” volt az ő Urához, Istenéhez. I. Kir. 11,4. 15,3.
„Asának szíve tökéletes volt az Úrhoz életének minden napjaiban.” I. Kir. 15,11-14.
„A ti szívetek legyen tökéletes az Úrhoz, a mi Istenünkhöz, hogy járjatok az Ő rendeléseiben, és őrizzétek meg az ő parancsolatait…” I. Kir. 8,61.
A Bibliának ezek a kifejezései a legtöbb esetben a belső emberünk megnevezésére szolgálnak, és nem a teljes emberre vonatkoztatják a tökéletességet.
Az előző személyek tökéletessége is csak abban nyilvánult meg, hogy képesek voltak bűneiket őszintén megbánni, és Istenhez fűződő kapcsolatukat teljes mértékben helyreállítani.
Vagyis nem az emberek voltak tökéletesek, hanem a szívük, ami az akarat és a döntés helyének a meghatározására használt kifejezés, legtöbb esetben a belső emberünk szimbolikus neve.
„Dániel eltökélé az ő szívében, hogy nem fertőzteti meg magát a király ételével és a borral, amelyből az iszik.” Dán. 1,8/a.
Az apostolok írásaiban sűrűn találunk olyan kijelentéseket, amelyek azt állítják, hogy az Istentől született embert tökéletesnek tekinti Isten.
„Tudjuk, hogy valaki Istentől született, nem vétkezik; hanem aki Istentől született, megőrzi magát, és a gonosz nem illeti őt.” I. Ján. 5,18.
„Senki sem cselekszik bűnt, aki az Istentől született, mert benne marad annak magva; és nem cselekedhetik bűnt, mivelhogy Istentől született.” I. Ján. 3,9.
Az újjászületett embert azért kell tökéletesnek tekinteni, mert az újjászületés a Szentlélek hatására történik meg minden emberben, „Isten szerint teremtetett igazságban és valóságos szentségben”. Eféz. 4,24.
Ami az újjászületéskor megszületett, az éppen olyan tökéletes, mint azok a dolgok, amik a hat napos teremtés alkalmával kerültek ki Isten kezéből.
Isten csak tökéletes dolgokat hoz létre a teremtő hatalma által: „Azért, ha valaki Krisztusban van, új teremtés az”. II. Kor. 5,17.
Ha az újjászületés után mégis előfordul, hogy vétkezik, akkor Isten nem tulajdonítja neki az elkövetett bűnt, hiszen nem volt benne az akarata, nem ő akarta a bűnt cselekedni, hanem csak a még meglévő régi természete, az „ó-embere”.
„Ha pedig én azt cselekszem, amit nem akarok, nem én mívelem már azt, hanem a bennem lakozó bűn.” Róm. 7,20.
Mivel az újjászületés a hit általi megigazulás élményével társul, ezért a Jézus Krisztus igazságába öltözött ember is tökéletesnek tekinthető.
Pál apostol azt mondja: „Minden embert tökéletesnek állassunk elő a Krisztus Jézusban.” Kol. 1,28/b.
„Mert egyetlen áldozatával örökre tökéletesekké tette a megszentelteket.” Zsid. 10,14.
Jézus a saját tökéletesen bűntelen életét tulajdonítja a bűnbánó bűnös részére.
„Tökéletes engedelmessége által Jézus eleget tett a törvény előírásainak. Egyedüli reményem abban van, hogy reá tekintsek, mint helyettesemre és kezesemre, aki tökéletesen engedelmeskedett a törvénynek érettem. Érdemeibe vetett hit által szabad vagyok a törvény kárhoztatásától. Igazságának ruháiba öltöztet engem, ami a törvény minden előírására feleletet jelent. Tökéletes vagyok az örök igazságot hozó Krisztusban. Ő Isten elé állít engem abban a folt nélküli ruhában, amiben emberi szövésnek nyoma sincs.”(Szem. I. 363,1.)
„Amikor felismerjük, hogy dicsőségünknek reménysége Krisztus, és mi csak Benne vagyunk tökéletesek, akkor kimondhatatlan öröm tölt el bennünket és teljes dicsőség.” (Rew.a.Her. 1893 ápr. 4.)
A tökéletessé válás harmadik dimenzióját megszentelődésnek szoktuk nevezni, és a lelki növekedésnek ezt a folyamatosságát is tökéletesnek kell tekinteni.
Pál írásai alapján a tökéletességnek ez a dimenziója a „járni - haladni” igékkel van összefüggésben.
„De egyet cselekszem, azokat amelyek hátam mögött vannak elfelejtvén, azoknak pedig, amelyek előttem vannak nekik dőlvén, célegyenest igyekszem az Istennek a Krisztus Jézusban onnét felülről való elhívása jutalmára. Valakik annakokáért tökéletesek vagyunk, ilyen értelemben legyünk.” Fil. 3,14-15.
A tökéletesség tehát nem egy öröklött jellemtulajdonság, hanem egy folyamatosas változó és megújuló életmód.
Olyan életmódra vonatkozó kijelentés, amely az Istennel való szoros kapcsolatra épül, és rá tud hangolódni az isteni elvárásokra.
„A fejlődés minden fokán tökéletes lehet az életünk, és ha Isten terve bennünk megvalósul, akkor állandóan előrehaladunk. A megszentelődés az egész élet munkája.” (Kr.Péld. 36,1.)
Amikor Pál a lelki ajándékok rendeltetéséről beszélt, akkor azt mondta, hogy azokat „a szentek tökéletesbítése céljából” adta Isten. Eféz. 4,11-12.
Az a tény, hogy Pál tökéletesedésről beszélt, már önmagában is azt sugallja, hogy nem egy befejezett állapotra utalt, hanem egy fejlődési folyamatra.
A tökéletességnek ezt a szintjét a Biblia azáltal teszi felismerhetővé az emberben, hogy leírja a lelki ember jellemzőit a testi emberrel szembeállítva.
A tökéletesség az új ember folyamatos felöltözésében nyilatkozik meg. Eféz. 4,23-24.
Úgy Jézus, mint Pál apostol szerint a tökéletesség látható megnyilatkozási formája a szeretet.
„Öltözzétek fel a szeretetet, mint amely a tökéletességnek kötele.” Kol. 3,14.
Mert szeretet nélkül „semmi vagyok”, bármilyen értékesnek látszó tulajdonságokkal rendelkezem is egyébként. I. Kor. 13,2.
Az újjászületett emberben tehát kell hogy éljen az a vágy, hogy a saját erőfeszítését is latba vetve haladjon előre, és mindig tökéletesebb legyen.
Jézus a gazdag ifjúnak azt mondta, „ha tökéletes akarsz lenni”. Mt. 19,21.
Pál apostol pedig nekünk tanácsolja ugyanezt: „Törekedjünk a tökéletességre! Nem rakosgatván le újra alapját a holt cselekedetekből való megtérésnek és az Istenben való hitnek”. Zsid. 6,1.
Pál apostol írásaiban találjuk meg a tökéletességünk negyedik dimenzióját, amelyet Jézus fog megteremteni bennünk a dicsőséges visszajövetelekor.
Jelenlegi életünkben ugyanis minden csak „rész szerint” van meg bennünk, ezért minden viszonylagos.
„De amikor eljön a teljesség (TELEION = tökéletesség), akkor a rész szerint való eltöröltetik.” I. Kor. 13,10.
Amíg e „halandó testben” a „bűn és a halál törvényének” alávetve kell élnünk, addig a tökéletességünk is csak a jelen életünk viszonylatában tekinthető tökéletesnek.
A tökéletességnek arra a dimenziójára, amit Jézus visszajövetelekor nyerünk el, senki sem juthat el itt a bűn világában lévő élete közben.
Miközben a Szentírás tökéletes embereknek minősíti a régi hithősöket, addig Pál szükségesnek tartja tisztázni a következő tényt;
„És mindezek, noha hit által jó bizonyságot nyertek, nem kapták meg az ígéretet. Mivel Isten mi felőlünk valami jobbról gondoskodott, hogy nálunk nélkül tökéletességre ne jussanak.” Zsid. 11,39-40.
Azt mondhatjuk tehát, hogy a történelem során tökéletességre jutott valamennyi ember együtt fog belépni abba a dicső tökéletességbe, amit a feltámadott és dicsőségben visszatérő Jézus jelent nekünk, vagyis Vele és benne jön el számunkra az igazi és teljes tökéletesség. I. Kor. 13,10.
Dicsőséges visszajövetelekor „Elváltoztatja a mi nyomorúságos testünket, hogy hasonló legyen az Ő dicsőséges testéhez.” Fil. 3,21.
Miközben tény, hogy „Amíg Sátán uralma tart, szüntelen küzdelmet kell vívnunk énünkkel, legyőznünk rossz hajlamainkat, mert egyetlen pillanatra sem mondhatjuk, hogy elértük volna a célt.” (1Test. 340.)
Ugyanakkor az is igaz, hogy „Amikor teljességgel átadjuk magunkat Istennek és teljességgel hisszük, akkor Krisztus vére megtisztít bennünket minden bűntől. A lelkiismeret felszabadulhat a vád alól. A Krisztus Jézus vérében való hit által minden tökéletessé válhat. Hála Istennek, hogy számára semmi nem lehetetlen. Igényt tarthatunk a megszentelődésre és élvezhetjük Isten jóindulatát. Nem azon kell aggódnunk, hogy Isten mit gondol rólunk, hanem azon, hogy mit gondol Krisztusról, a mi helyettesünkről.” (u.o:)
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
ISTEN GONDOSKODIK SZÜKSÉGLETEIMRŐL -- HIT AZ ÉN ÉLETEMBEN
AZ ÉDENI KÖRÜLMÉNYEK VISSZAÁLLÍTÁSA
AMÍG VÁRAKOZUNK
A VILÁG VÁRAKOZÁSA