Szeretettel várunk!
bibliakör network.hu. és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
BIBLIA ÜZENETE vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel várunk!
bibliakör network.hu. és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
BIBLIA ÜZENETE vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel várunk!
bibliakör network.hu. és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
BIBLIA ÜZENETE vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel várunk!
bibliakör network.hu. és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
BIBLIA ÜZENETE vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Kicsoda Jézus és mi az Ő személyiségének a titka
I. Különböző vallástételek Jézusról | II. Jézus és a Szentháromság | ![]() |
||
III. Az egyetlen Isten-ember |
I. Különböző vallástételek Jézusról1. Mit gondoltak és miként vélekedtek Jézusról a kortársai?
A saját hazájában Názáretben egyszerűen csak az ácsmester fiának tekintették, akinek az anyja és a testvérei még mindig ott élnek közöttük.
Tanítását hallgatva és a csodáit szemlélve azonban már elálmélkodtak, és azt kérdezték, “Honnét vannak tehát ennél mindezek?”. Mát. 13,56.
Az egész zsidó nép között viszont nagyon megoszlott az emberek véleménye Jézusról
“Némelyek Keresztelő Jánosnak, mások Illyésnek, némelyek pedig Jeremiásnak, vagy egynek a próféták közül.” Mát. 16,14.
Amikor Heródes hírt hallott Jézusról és a tevékenységéről, akkor a feltámadt lelkiismeretének vádjára egy egészen sajátos következtetésre jutott.
“Heródes pedig ezeket hallván, monda: Akinek én fejét vétetém, az a János ez; Ő támadt fel a halálból.” Márk. 6,16.
Tanítványai nevében Péter tett vallomást arról, hogy mit gondolnak Jézus felől.
“Te vagy a Krisztus, az élő Istennek Fia.” Mát. 16,16.
2. Mit vallott Jézus következetesen önmagáról a létével és a származásával kapcsolatban?
A néppel való érintkezése közben azt képviselte, hogy Ő nem ebből a világból való, “én onnét felülről való vagyok”, mondotta nekik. Ján. 8,23.
Pilátussal való párbeszéde közben helybenhagyta, hogy Ő egy király, bár “az én országom nem innen való”, mondta neki. Ján. 18,36.
Tanítványainak a vallástételét is elfogadta, amikor azt mondta, hogy “Te vagy a Krisztus, az élő Istennek Fia”. Mát. 16,16-17.
Héberül Messiás - görögül Krisztus (Christos) - magyarul Felkent.
Amikor a zsidók megkérdezték Tőle, “kinek állítod te magad?”, akkor Jézus azt válaszolta: “Bizony, bizony mondom néktek; Mielőtt Ábrahám lett, én vagyok”. Ján. 8,58.
Az Atya Istennel való kapcsolatáról pedig azt mondta: “Én és az Atya egy vagyunk”. Ján. 10,30.
II. Jézus és a Szentháromság1. Mit tudhatunk a Biblia Istenéről, mit jelent a Bibliában ez a meghatározás, hogy Isten?
Az “Isten” szó mint fogalom, egy több személyből álló egységnek, egy magas szintű hatalmi körnek a létezését ismerteti meg velünk. I. Móz. 1,26/a. Ésa. 6,8.
A Biblia Istene három személyből áll, az Atya, a Fiú és a Szentlélek. Mát. 28,19/b.
Bár a “Szentháromság” kifejezés csupán egy teológiai fogalom, de a három személyű Istenről úgy az Ó mint az Újszövetség is megemlékezik és bemutatja.
Míg az Ószövetség visszafogottan beszél az Istenség három személyéről, addig az Újszövetség nagyon határozottan megnevezi és külön választottan beszél Róluk. II. Sám 23,2-3. Ésa. 63,8-11. - I. Ján. 5,7. Mát. 3,16-17. 28,19.
2. Jézus mint Isten öröktől fogva létezik, vagy az Ő származásának is van kezdete?
Vannak olyan igei kijelentések, amik alapján arra lehetne következtetni, hogy Isten Fia úgy született valamikor az örökkévalóságban. Kol. 1,15. Zsid. 1,5/a. Ján. 5,26.
Más igeversek viszont látszólag teljesen az ellenkezőjét állítják az előbbieknek. Mik. 5,2/b. Éa. 9,6/b.
Amikor a Biblia Isten Fiával kapcsolatban a Jehova nevet használja, akkor ezzel is azt akarja bizonyítani, hogy Ő örökké létező Isten. II. Móz. 6,3. Ésa. 48,17. I. Kor. 12,3/b.
Az egymásnak látszólag ellentmondó igeversek közötti feszültséget az a rejtett, de mégis alapvető bibliai tanítás oldja fel, hogy Jézus nem volt mindig Isten Fia. (vesd össze: II. Sám. 7,12-14. - Csel. 2,20. - Zsid. 1,5/b. - Mát. 3,17.)
Csak a Betlehemben való megszületés által vált Isten Fiává, mivel nem emberi magból, hanem közvetlenül Istentől a Szentlélek által született. Luk. 1,35. Zsid. 10,5. - Luk. 3,23-38.
3. Jézus és az Ószövetség Istene két isteni személyt jelent, vagy ugyanarról az isteni személyről beszél úgy az Ó, mint az Újszövetség?
A Biblia üzenetének középpontjában a Megváltó személye és a megváltás eseménye áll, ezért Jézus kétféle módon áll a Biblia üzenetének középpontjában
Mint a kinyilatkoztatást adó Isten, aki nem más, mint a szent próféták Istene, de egyúttal az emberi család Megváltója is. Jel. 1,1. 22,6. v.ö: 22,16.
Az egész Biblia Róla beszél, de minden korszakban más minőségben lép az emberi család elé. Ján. 5,39. Luk. 24,27.
A keresztény köztudat tévesen tulajdonítja az ószövetségi eseményeket és benne a szigorú ítéleteket az Atyának, miközben Jézust pedig csak az alázatos és szelíd Istenként tartják számon.
Talán éppen ezért, hogy az ilyen téves következtetések ne alakulhassanak ki, “az Atya nem ítél senkit, hanem az ítéletet egészen a Fiúnak adta”. Ján. 5,22.
Az Ószövetségben is találunk olyan kijelentéseket, amik olyan bemutatást adnak Istenről, vagyis Jézusról, hogy kegyelmes és végtelen irgalmú. II. Móz. 34,6-7/a. Mik. 7,18. Jón. 4,2.
Másrészt viszont azt is elmondja a Biblia, hogy Istenben csodálatos módon egyesül a kegyelem az igazságossággal, ez képezi a trónjának alapját. Zsolt. 89,15.
3. Milyen helyet tölt be Jézus a Szentháromságban, ha Ő ugyanolyan isteni személy mint az Atya, akkor miért van az, hogy Jézust mindig láthatták az emberek, az Atyát viszont senki sem láthatja? Ján. 1,18.
Kezdetben a Szentháromság személyei között nem volt alá és fölérendeltségi viszony, hanem egy teljes egyenlőség.
Pál apostol Jézusról is úgy beszél, hogy “amikor Istennek formájában volt, nem tekintette zsákmánynak azt, hogy Ő az Istennel egyenlő” volt. Fil. 2,6.
Az emberi család megváltása érdekében az Istenség egyik személyeként levetette az isteni létformáját és dicsőségét, és szolgai létformát vett fel, hogy a bűn világában élő ember is el tudja viselni a megjelenését. Fil. 2,5-8.
Ez az esemény sorozat az Édenben elkövetett bűn miatt lépett életbe, vagyis megkezdődött Isten megváltási tervének a végrehajtása.
4. Jézusnak az emberiség érdekében történő megalázkodásának hány dimenzióját vagy állapotát ismerhetjük meg a Biblia alapján?
Az Úr Angyala, akin keresztül érintkezni tudott Isten a bűnös emberrel, a választott népével, és közvetlen szolgáival a prófétákkal. II. Móz. 23,20-21.
Ez az Angyal maga is Isten volt, ezért az Istenség minden nevét igényelte magának. II. Móz. 6,3.
Az Isten Fia, aki “testté lett”, vagyis isteni természetére felvette az emberi család természetét és létformáját. Zsid. 10,5. Ján. 1,14.
Ezt az Isten-ember létformát megdicsőült állapotában az egész örökkévalóságon keresztül meg fogja tartani, mert örökké az emberi család tagja marad. Dán. 7,13. Jel. 1,12-13.
Örökkévaló Főpap, aki mennybe-menetele óta a közbenjárás és az engesztelés munkáját végzi értünk. Zsid. 8,1-2. 4,14-16.
Királyok Királya és uraknak Ura-ként fog egyszer dicsőségben és hatalommal visszajönni ide a földre, hogy véget vessen a bűn uralmának. Jel 19,16. Mát. 25,31.
5. Hogyan lehet a legrövidebben összefoglalni Jézusnak az emberi család érdekében végzett szolgálatainak a különböző szakaszait?
Ő a mi Teremtőnk - Törvényadónk - Megváltónk - Főpapunk - és Királyunk.
III. Az egyetlen Isten-ember1. Ha Jézus a világmindenség Istenének az egyik személye, akkor hogyan lehet az, hogy Ő ember lett, egy teremtmény szintjén lett Megváltónkká?
Pál apostol szerint ez a “kegyességnek eme titka; Isten megjelent testben”, az emberi értelem számára ez teljesen felfoghatatlan. I. Tim. 3,16.
2. Mivel a Biblia azt mondja, hogy “Az Urat, a te Istenedet imádd, és csak néki szolgálj”, ennek alapján különbséget kell-e tenni imádat és tisztelet vonatkozásában az Istenség személyei között? Mát. 4,10/b.
Az Ige nem azt mondja, hogy csak az Atyát lehet imádni, az Isten szó ugyanis magába foglalja az Istenség mindhárom személyét, ezért jogosultak arra, hogy imádjuk Őket.
A Szentlélek tiszteletének nagysága és jelentősége az ellene elkövetett bűn súlyosságában jut kifejezésre. Eféz. 4,30. Máté. 12,32.
A Fiú tiszteletéről azt olvashatjuk: “Mindenki úgy tisztelje a Fiút, miként tisztelik az Atyát. Aki nem tiszteli a Fiút, nem tiszteli az Atyát, aki elküldte Őt.” Ján. 5,23.
Az imádatnak ezt a tiszteletét Jézus minden esetben el is fogadta az emberektől.
“És imádák Őt az Istennek minden angyalai”. Zsid. 1,6/b.
“A hajóban lévők pedig hozzámenvén, leborulának előtte” Mát. 14,33.
“Felele Tamás és monda néki: Én Uram és én Istenem!”Ján. 20,28.
Jézus szerint az imáink címzettje az Atya Isten legyen, mivel a Szentháromság jelenlegi helyzetében Ő az első és mindenekben a fő. I. Kor. 11,3. Ján. 14,28/b.
Egyéb tanításai közben is arra biztatta tanítványait, hogy az Atyához imádkozzanak ugyan, de az Ő nevében kérjék. Ján. 15,16/b.
3. Milyen bizonyítékot ad a Biblia arra vonatkozóan, hogy Jézus nemcsak ember volt, hanem teljesen Isten is?
Önmagában van az élete, tehát nem függ senkitől és semmitől. Ján. 5,26. 10,17-18.
A Teremtő Isten hatalmának megnyilatkozása, ami által nagyon sok csodát tett az emberek között. Zsid. 1,3.
“A tenger megismerte hangját és engedelmeskedett parancsának. Betegség és halál meghajolt tekintélye előtt, és zsákmányukat visszaadták Neki. A Nap felismerte Őt, és haláltusája alatt homályba burkolózott. A sziklák ismerték Őt, és kiáltására remegve hasadtak darabokra. Az élettelen természet ismerte Krisztust, és tanúbizonyságot tett istenségéről.” (EGW: J.É. 679. old.)
A bűnök megbocsátásának joga is az isteni hatalmáról tett bizonyságot. Luk. 5,20-25.
Elfogadta az Istent megillető tiszteletet és imádatot. Mt. 14,33. Ján. 5,23.
4. Miben különbözött Jézus tanítása a korabeli bölcsek és az írástudók tanításától?
Már tizenkét éves korában kibontakozott a különleges szellemi és lelki képessége. Luk. 2,46-47.
Az apostolok beszámolóiban pedig azt olvashatjuk, hogy Jézus tanításában hatalom és átható erő nyilatkozott meg. Ján. 7,46. Mt. 7,29.
Minden esetben tiszta összefüggéseiben ismertette az Írásokat az emberekkel.
Tanítása mentes volt minden emberi torzítástól, ezért a Messiás-várással kapcsolatos tévedéseket is igyekezett korrigálni. Luk. 4,16-21. - Ésa. 61,1-2.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!